پرینتر شارپ

پرینتر شارپ

ساخت وبلاگ

امکانات وب

با انواع پیچ با طراحی عجیب و کاربردهای حرفه ای آن آشنا شوید

پیچ نوعی از اتصالات است که به صورت استوانه ای رزوه شده می باشد که معمولا از جنس فلزی یا فولادی می باشد. پیچ ها گاهی اوقات برای محکم کردن درون سطحی فرو می روند که نوک رزوه تیزی دارند، گاهی اوقات نیز پیچ با مهره مناسب به صورت نری و مادگی برای اتصال قطعات به یکدیگر استفاده می شود. سر پیچ یا اصطلاحا گل پیچ انواع مختلفی دارد نظیر سر شش گوش، سر چهار گوش، آلن سرخزینه، خزینه پیچ گوشتی خور، اتاقی، تی، سر پهن، سر سوراخ‌دار، بکسی و ...

پیچ

انواع پیچ با طراحی عجیب و کاربردهای حرفه ای

انواع مختلف پیچ در ساخت انواع ماشین آلات و تجهیزات و دستگاه‌ها به کار برده می شود. پیچ‌ها که از دسته اتصالات موقت هستند، از دیرباز به عنوان روشی قابل اطمینان برای اتصال دو قطعه به همدیگر استفاده می‌شدند. در طراحی پیچ ها با توجه به کاربرد آنها نکانی همچون نوع کلگی، ابزار بستن آن، رزوه و … رعایت خواهد شد.

انواع پیچ در مناطق مختلف جهان با ابعاد، طراحی و کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند. پیچ‌ها با اسامی مختلف و برندهای مختلف در بازار کشورها وجود دارند. از انواع معروف پیچ‌ها که در اکثر نقاط جهان شناخته می‌شوند می‌توان به برندهای  Philipsو Robertson اشاره کرد. در این مطلب با تعدادی از پیچ‌ها با طراحی‌ها و کاربردهای خاص آشنا می‌شویم.

پیچ موتورک Motorq

این پیچ‌ها که تولید کمپانی Philips هستند، همان طور که از نام آنها پیدا است، دارای مزیت تورک بیشتر هستند. سطح تماس این پیچ‌ها نسبت به پیچ‌های معمولی بیشتر است و به همین دلیل نیروی بیشتری را به سطوح وارد می‌کند. استفاده‌ی عمومی این پیچ‌ها در تولید خودرو و صنایع هوایی است.

پنتالوب Pentalobe

پیچ‌های پنتالوب برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت اپل استفاده شدند. این پیچ‌ها در لپتاپ‌های مک‌بوک پرو و بسته‌بندی باتری آنها استفاده شدند. پس از آن پنتالوب‌ها در اکثر محصولات مک و همه‌ی آیفون‌ها بعد از آیفون ۴ استفاده شدند. دلیل اولیه و اصلی برای استفاده از این پیچ‌ها با کله‌گی خاص این بود که افراد نتوانند به راحتی ابزار مناسب برای باز کردن آنها را تهیه کنند و تعمیر تجهیزات اپل تنها بوسیله‌ی مراکز همین شرکت انجام شود.

پیچ‌های یک راهه  One Way

این پیچ‌ها که در اشکال مختلف عرضه می‌شوند، در مکان‌هایی که سازندگان قصد دارند پیچ را تنها یک بار ببندند و اجازه باز شدن آن به هیچ وجه وجود نداشته باشد، استفاده می‌شوند. برخی مکان‌های عمومی از جاهایی هستند که در تحهیزات آنها از پیچ‌های یک راهه استفاده می‌شود.

لاکس Lox

پیچ‌های لاکس طراحی کله‌گی خاصی دارند. بخش ابزار این پیچ‌ها از چهار مربع تشکیل شده که دوازده نقطه‌ی تماس ایجاد می‌کند. این نقاط تماس زیاد، تورک پیچ را افزایش داده و خوردگی آن را کاهش می‌دهد. این پیچ‌ها برای کاربردهایی که نیاز به تورک زیاد در صنعت دارند مفید هستند.

فریرسان Frearson

ظاهر این پیچ‌ها مانند انواع پیچ معمولی است. اما طراحی بخش پیچ گوشتی آنها به صورتی است که پیچ گوشتی به راحتی در آن جای می‌گیرد و تورک بیشتر به راحتی به آنها وارد می‌شود. انواع مختلف با ابعاد مختلف این پیچ‌ها، تنها با یک نوع پیچ گوشتی باز و بسته می‌شوند.

پیچ پوزیدرایو Pozidriv

این پیچ‌ها نیز بر خلاف ظاهری که در نگاه اول مانند یک پیچ معمولی به نظر می‌رسد، طراحی تقریبا متفاوتی دارند. شرکت فیلیپس با طراحی خاص این پیچ‌ها آنها را برای مقاصد با تورک زیاد طراحی کرده است. برخی افراد کله‌گی این پیچ‌ها را با پیچ معمولی اشتباه می‌گیرند و از ابزار معمولی برای آنها استفاده می‌کنند که ممکن است به پیچ یا پیچ‌گوشتی آسیب برسانند. تفاوت کله‌گی پیچ پوزیدریو با پیچ معمولی، ضربدر کم‌عمقی است که به صورت عمود بر چهار راه معمولی پیچ طراحی شده است.

پیچ ستاره‌ای  Torx

این پیچ‌ها در سال ۱۹۶۷ طراحی شدند و هدف از طراحی آنها، افزایش سطح تماس پیچ با ابزار بوده است. تورک منتقل شده توسط این پیچ‌ها بیشتر از پیچ‌های معمولی است و اغلب از این پیچ‌ها در صنایع خودرو و صنایع الکترونیکی استفاده می‌شود.

تراگ ست Torq-Set

این پیچ‌ها نیز برای استفاده در صنایع حساس هوا فضا توسط شرکت فیلیپس طراحی شده‌اند. هدف از طراحی آنها، تولید پیچی با تورک زیاد بوده است. تمامی بخش‌های این پیچ‌ها از دیواره‌ها تا ابزارخور کله‌گی، به منظور انتقال حداکثر تورک طراحی شده‌اند.

ترای وینگ Tri-Wing

پیچ ترای وینگ - جهان ابزاراین پیچ‌ها یکی از انواع پیچ هستند که در ساخت گجت‌ها و سایل الکترونیک کاربرد زیادی دارند. از محصولات اپل مانند مک‌بوک پرو تا آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس و محصولات شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، نوکیا، نینتندو و غیره از آنها استفاده می‌شود. در گذشته نیز این پیچ‌ها در صنایع هوایی کاربرد زیادی داشتند.

پیچ‌های امنیتی  Key-Rex

طراحی این نوع از پیچ به گونه‌ای است که ابزار خاصی برای باز کردن هر سری از آنها تولید می‌شود. از این پیچ‌ها در مقاصد امنیتی مانند گاوصندوق بانک‌ها و صندوق امانات استفاده می‌شود.

مقالات مرتبط:

پیچ سر مته

پیچ MDF

پرینتر شارپ...
ما را در سایت پرینتر شارپ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 162 تاريخ : چهارشنبه 10 فروردين 1401 ساعت: 17:16

طبقه بندی پیچهای Screw

ویژگی دیگر این طبقه بندی آن است که برای Screw و Bolt گروههای مجزایی در نظر گرفته میشود، اما موارد زیر برای هر دوی آنها مشترک است:

پیچهای Lag (بررسی شده در طبقه بندی Screw)

پیچهای Flange (بررسی شده در طبقه بندی Screw)

پیچهای Shoulder (بررسی شده در طبقه بندی Bolt)

پیچهای Structural (بررسی شده در طبقه بندی Bolt)

پیچهای چشمی (بررسی شده در طبقه بندی Bolt)

پیچ

هریک از این پیچها تنها در یک گروه بررسی میشوند که معمولا در آن حالت کاربرد بیشتری دارند. (مثلا Lag در گروه Screw بررسی شده اما بصورت Bolt نیز تولید میشود) مورد دیگر آن است که یک پیچ میتواند در چند گروه مختلف قرار بگیرد، مثلا هم خودرزوه زن باشد هم برای چوب قابل استفاده باشد.

نکته: اگر از تفاوت میان Screw و Bolt اطلاع ندارید در ایتدای مقاله آن را توضیح داده ایم.

 طبقه بندی پیچهای Screw  بر اساس عملکرد

در این بخش انواع پیچ Screw بر مبنای عملکردشان طبقه بندی میشوند.

 ۱- انواع پیچ خود رزوه زن (Self-Tapping Screw)

برای آنکه یک پیچ Screw عملکرد مناسبی داشته باشد به سوراخی با رزوه های منطبق بر خود نیاز دارد، هر چند که در بسیاری از موارد شاهد این انطباق نیستیم و اتصال آب بندی شده یا Fit ایجاد نمیشود. در این میان پیچهای خود رزوه زن یا Self-Tapping هم بر خلاف باور بسیاری از افراد، به یک سوراخ اولیه (Pilot) نیاز دارند اما رزوه زنی را بصورت خودکار انجام میدهند، لذا رزوه های پیچ مبتنی بر رزوه های خودش ایجاد میشود تا اتصالی آب بندی شده و Fit شکل گیرد. در کنار این مزیت مهم، نمیتوان از براده های ایجاد شده توسط پیچهای خودرزوه زن صرف نظر کرد و برای پیشگیری از آسیب قطعات و تجهیزات از آنها در مدارهای الکتریکی، قطعات موتور، مکانیزمهای حرکتی و صنایع غذایی استفاده نمیشود، همچنین استفاده از آنها در قطعات سخت نیز امکانپذیر نمیباشد.

۲- انواع پیچ های خودکار (Self-Drilling Screw)

با کمی تغییر در پیچهای خودرزوه زن یاScrews  Self-Tapping و ایجاد لبه های تیزتر میتوانیم هر دو عملیات سوراخکاری و رزوه زنی را به پیچ واگذار کنیم که در این حالت به آن پیچ خودکار یا Self-Drilling Screw میگویند، هر چند در این حالت  موقعیت دهی و تنظیم راستای پیچ دشوار است اما کاربرد زیادی در صنایع چوب دارد.

۳- انواع پیچ چوب (Wood Screw)

همانطور که از نام این پیچ مشخص است برای اتصال قطعات چوبی بهینه سازی شده است و شامل ویژگیهای زیر هستند:

قطعا شنک دار هستند، یعنی بخشی از بدنه ی آنها رزوه نمیشود تا سرعت اتصال افزایش یابد.

معمولا بصورت Self-Drilling ساخته میشوند و شنک دار بودنشان ضمن کاهش انرژی مصرفی از افزایش حرارت رزوه زنی جلوگیری میکند.

معمولا کلگی آنها بصورت Flat (مخروطی تخت) است، یعنی مخروطی که سطح رویی آن صاف است، اما محدودیتی وجود ندارد و میتواند Oval، Round، Hex یا Truss نیز باشد.

معمولا از فولادهای معمولی ساخته میشوند و برای استفاده در محیط باز مناسب نیستند.

۴- پیچهای کفسازی (Decking Screws)

ساخت کفه های چوبی، عرشه ها، اسکله ها و … هم نوعی کار با چوب محسوب میشوند، اما شرایط خاصی دارند که از عهده ی پیچهای چوب خارج است. این سازه ها در محیطهای کاملا مرطوب و ساینده بکار میروند و در چنین محیطی پیچهای معمولی سریعا فرسوده شده و از بین میروند، به همین علت پیچهای Decking با بهره گیری از فولاد آلیاژی و پوشش مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی در طبقه بندی جداگانه ای ارائه میشوند.

۵- پیجهای نئوپان (Chipboard Screw)

این پیچها بصورت ویژه ای برای اتصال قطعات نئوپانی بهینه سازی شده و در مقایسه با انواع پیچ چوب، از شنک نازکتر و لبه های برنده تری ساخته شده اند که با Self-Tapping بودن آن سازگار است (در مواردی هم بصورت Self-Drilling هستند)، همچنین بر خلاف پیچ چوب تمام بدنه ی آن رزوه دار (از نوع گام بلند یا Coarse) است.

 مقالات مرتبط:

کاربرد پیچ نوک مته

کاربرد پیچ ام دی اف

پرینتر شارپ...
ما را در سایت پرینتر شارپ دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 129 تاريخ : چهارشنبه 10 فروردين 1401 ساعت: 17:16

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :